Hundertwasser

Friedensreich Hundertwasser, właściwie Friedrich Stowasser urodził się 15 grudnia 1928 w Wiedniu, a zmarł 19 lutego 2000 roku. Ten jeden z najbardziej kontrowersyjnych twórców minionego stulecia, nazywany był „królem o pięciu skórach”. Według Hundertwassera każdy człowiek ma pięć skór: skórę naturalną, ubranie, dom, środowisko społeczne i planetę, które odkrywa w poszczególnych etapach swojego życia. W roku 1953 po raz pierwszy w pracach Hundertwassera pojawia się charakterystyczny element jego późniejszej twórczości – spirala. Friedensreich Hundertwasser nienawidził linii prostej, uważał ją za niemoralną i bezbożną, co wiele razy podkreślał w swoich przemówieniach, manifestach i happeningach.

Hundertwasser zwracał się do ludzi kreatywnych: Masz prawo kształtować swój własny gust, tak daleko jak sięga Twoja ręka, Twoje okno czy fasada. Artysta uważał, że ulice i dachy powinny być zadrzewione, ponieważ w miastach powinna być możliwość oddychania powietrzem z lasów, a ziemia zabrana naturze pod betonowe fundamenty powinna powrócić do niej na dachu budynku. Człowiek i tworzone przez niego budowle powinny stanowić z naturą jedność i funkcjonować w symbiozie.
Charakterystyczne elementy architektury Hundertwassera to przede wszystkim: nieregularnie umiejscowione okna, barokowe kolumnady, kopuły, kolorowe mozaiki, a także obowiązkowa obecność roślinności w przestrzeniach architektonicznych. W jego domach każde okno ozdobione charakterystycznym zungebartem miało inny kształt, mieszkania miały różne kolory, otoczone nieregularnymi mozaicznymi falami i nierówną podłogą. Hundertwasser pragnął podkreślić wyjątkowość i indywidualność każdego z mieszkańców, który jest odrębną, niezależną częścią całości. Urzeczywistnieniem idei i pomysłów Hundertwassera stał się symbol postmodernistycznego Wiednia – otwarty 1 marca 1986 roku Hundertwasserhaus..
Przez kolejne 15 lat Hundertwasser wykonał około pięćdziesięciu projektów, z czego połowa została zrealizowana. Oprócz budynków mieszkalnych Hundertwasser na swoim koncie ma projekt spalarni śmieci i miejskiej ciepłowni w Spitelau, budynki użyteczności publicznej (przedszkole, gimnazjum, dworzec), kościół, stacje paliw i wiele innych. Hundertwasser był człowiekiem idei, za wykonanie wielu projektów nie pobierał honorariów (jego wynagrodzeniem było to, że „w tym miejscu nie powstanie nic brzydkiego”), a przebudowę oddziału onkologicznego w Grazu wsparł własnymi środkami. Nad wieloma jego budynkami górują wieże z pozłacanymi kopułami – podkreślając, że oto mamy do czynienia z triumfem indywidualności, fantazji i kreatywności.


„Człowiek mieszkający w bloku powinien mieć możliwość wychylić się ze swojego okna i zdrapać tynk, wychylić się i tak daleko, jak sięgnie ręką z pędzlem, pomalować swoje okno na różowo, tak, żeby z daleka było widać, że tam mieszka człowiek.”